Rybarina.eu - Lov kaprů a sumců‚ stránka o rybaření

Kapří sprint - Dyje

Kapří sprint.

Jednoho krásného červencového dne roku 2010 jsme se vypravily s rybářským kolegou Liborem a našimi přítelkyněmi k řece Dyji. Naše výprava byla naplánována na 7 dní s tím, že se k nám připojí náš kamarád Honza. Honza který je tamní nám předem vybral několik možných lovných míst, které jsme předem prozkoumali pomocí google earth. Po dvou hodinách strávených na D1 a dobrém obědě jsme se konečně dostali k řece. S místy jsme měli velké štěstí, jelikož ani jedno nebylo obsazeno a my tak měli možnost výběru i ve skutečnosti. Flek který se nám již předem na mapě zdál nejlepší zvítězil i v reálu. Jediné co bylo opravdu nepříjemné, bylo,že díky povodni která tu proběhla před třemi týdny, tu byli tisícovky komárů a s nimi i stovky štípanců. Po postavení bivaků a vybalení náčiní jsem pomalu nepoznal vlastní přítelkyni,která byla poštípaná po tváři tak,že vypadala jak nějaké hororové monstrum. Z tohoto důvodu jsme usoudily, že jeden repelent je opravdu málo a narychlo jsme koupily další dva a fenistil na opuchlé štípance mé polovičky. Lovná místa jsme si rozdělily tak,že já byl nalevo po proudu dolů,Honza ve středu a Libor na pravo proti proudu kde měl více možností a místa pro lov sumce i kapra zároveň. Mé místo bylo v bodu kde se řeka stáčela mírně doleva a při břehu se tvořily tišiny pod větvemi keřů, hloubka zde byla od tří do pěti metrů hned pod keři. Něco mi říkalo abych to tu zkusil a tak se také stalo a zůstalo u toho až do odjezdu. Hned první večer přišel záběr Honzovi ze středu řeky a byli jsme svědky parádního souboje který trval skoro deset minut. Do poslední chvíle nebylo jasné co je na udici jediné co jsme všichni věděli, že to nebude žádné miminko, protože výpady a úniky byli opravdu silné a ryba se nedala nijak dostat k hladině k čemuž využívala a silný proud řeky. Po adrenalinových deseti minutách se u břehu objevil nádherný kapr. Libor, jak je jeho oblibou hned tipoval. Odhadoval kapra na devadesát cm a od pravdy byl jen kousek. Kapr měl poctivých 87cm a měl zvláštně zaoblenou hlavu. Po nafocení byl puštěn zpět a já s Liborem jsme byli plni nadějí na podobný úlovek.Druhý den nemůžu dospat a sedím u kávy při krásném letním ránu. Opary mlhy která stoupá z řeky, paprsky slunce dopadající na ranní rosu a zpěv ptactva mne přivádí k myšlence na foťák a stativ. Po sestavení vybírám místa k focení, když tu najednou se rozbzučí můj hlásič. Neváhám ani vteřinu a klopýtám přes kořeny statného dubu který nám slouží jako přírodní megaslunečník, poslední dva kroky vybírám jen tak tak a za následek je rána do mého stojanu holení ale prut už držím, to je hlavní. Zásek sedí ryba však letí po proudu jak šílená. Odhaduji její únik na dobrých 60 metrů a se strachem se snažím ji zbrzdit což se mi v vzápětí nevyplácí jelikož se vyřízla hned jak jsem po prvé zapumpoval. S hrozným zklamáním a bez nového náhozu si jdu sednout a chuť fotit mne také přechází. Po čtvrthodině prut znovu přehazuji a rozebírám svůj zážitek s klukama kteří mezi tím také vstali. Zhruba za hodinu přichází opět záběr na ten samí prut. Tentokrát dobíhám hladce bez zakopnutí avšak je mi to skoro k ničemu, protože souboj má podobný průběh s tím,že tentokrát mi kapr navíc urval cca 50 metrů odhozové šňůry přímo ve spojovém uzlu se silonem. Začal jsem být opravdu nešťastný a nechápal jsem jak se tohle může přihodit během dvou hodin. Tolik smůly najednou jsem na rybách ještě nezažil a to nebyl konec, protože za pár minut se mi vyřízl kapr i z druhého prutu. Tento nezdar a hlavně lítost nad kaprem který tam někde za sebou bude tahat 5O metrů pletenky,mne dovedla k rozhodnutí obě udice kompletně předělat. Našel jsem ty největší háčky které jsem měl a jal se je navazovat na šokovku. Na jednu udici jsem dal 100m pletenky na 22Kg a na druhý prut jsem nasadil jen cívku se silonem o průměru 35mm.Další náhradní cívku jsem také opatřil sty metry pletenky kdyby pokus se silonem nestačil. Večer se mi povedlo zdolat prvního kapra 73cm který neměl sice takovou sílu jako ryby z předešlých záběrů. avšak dravost proudu řeky využíval také bravurně. Voda byla po povodni obzvláště rozprouděná a i tohoto kapra dostat ke břehu proti proudu byl téměř silácký kousek. Další ráno opět zabodoval Honza i já. Liborovi se nevedlo a byl vcelku rozladěný ze svého místa, které se mu zdálo nevhodné pro lov kaprů a začal si hrát s myšlenkou jak nejlépe umístit boilies u druhého břehu. Společnými myšlenkami jsme dospěli k závěru,že se pokusíme udělat kapří trhačku která bude fungovat stejně jako trhačka na sumce. Boilies na udici bez olova Libor zaplaval k protějšímu břehu, kde kmenový vlasec přivázal slabou patnáctkou o rákosí a boilies uložil těsně ke břehu. Kolem něj rozsypal pár dalších kuliček, ještě vypnout vlasec nad hladinu a trhačka byla nachystána. Musím říci,že jsme po té ještě dlouho rozebíraly jestli toto může fungovat a čím více jsme o tom mluvili, tím více se nám to zdálo jako dobrý nápad. Další ráno jsem se rozhodl krmit a chytat úplně pod břehem na oba pruty. Mou výhodou bylo to, že břeh pod mojím tripodem byl skoro tři metry nad hladinou takže v krmném místě byl relativně klid. Toto rozhodnutí jsem udělal hlavně proto abych byl s rybou co nejrychleji v kontaktu a záhy se mi to vyplatilo. To záhy netrvalo ani dvě hodiny, kdy přišel záběr který jsem dříve viděl než slyšel. Špička mého levého prutu se začala pomaličku ohýbat a já startoval okamžitě z křesla když se rozezněl hlásič stačilo se jen natáhnout po prutu. Kapr to rozjel opět po proudu a já němě sledoval šíp který se tvořil na hladině od silonu který rozřezával vodu neskutečnou rychlostí. Snad z respektu nebo obav z vyříznutí jsem dosekl jen lehce a pomaličku jsem dotahoval brzdu. Kapra to moc nezajímalo frčel si to dál po proudu a přede mnou bylo rozhodnutí buď čekat jestli nezmění směr a nebo zapumpovat. Druhá možnost byla ta co jsem udělal, jenže jsem pozapomněl,že kapr je na udici na které je jen silon bez odhozovky, takže to co jsem od toho očekával nepřišlo a kapr si to šinul pořád po proudu a tak jsem zabral znovu a dvakrát. Tentokrát se mé snažení proměnilo v úspěch a kapr se otočil na hladině a já jen s úžasem koukal jak daleko se během pár vteřin dostal. Odhadem dobrých padesát metrů mne dělilo od ryby, která byla zaseknuta téměř po sebrání nástrahy. Ryba po změně směru plavala v celku klidně ke mě a já jen pomalu podle její rychlosti dovíjel. Když už byla na mé úrovni a vypadalo to jako by chtěla jet dalších x metrů ode mne proti proudu,začal jsem pumpovat a navíjet. Kapr se zastavil a jezdil mi přímo pod nohama v hloubce několika metrů a k hladině se mu moc nechtělo, to trvalo dobrých pět minut. Vždy sjel pár metrů po proudu a já ho dotáhl zase pod nohy. Nakonec se samím vysílením položil na hladinu a ukázal se nám v plné kráse. Libor ho bravurně podebral a ohodnotil ho na 87cm což byla přesná trefa. Kapr byl spíše říčního typu a tak vážil kolem 14Kg to mu však neubíralo na kráse a už vůbec ne na mé radosti. Po fotodokumentaci a vypuštění se náš rozhovor svezl opět na Liborovu kapří trhačku.Libor se rozhodl umístit tímto způsobem i druhou udici s tím, že boilies bude plavat podél rákosu cca 30cm nad dnem. Honza kamsi odjel a zbytek našeho osazenstva šel brzy spát. Kolem jedenácté v noci se rozezvučel konečně Liborův hlásič a následovalo vcelku dlouhé zdolávání jelikož ryba opět sjela po proudu dosti daleko. Vše dobře dopadlo a Libča kapra dovedl do podběráku. Ani nevím jestli měl Libor větší radost z ryby nebo z toho,že se nám povedlo kapra přelstít pomocí té trhačky. Každopádně se povedlo a já mu pogratuloval k super zážitku. Ráno měl Libor další záběr na trhačku a povedl se mu další kapr kolem 80cm byl vyloženě nízký a vážil něco přes 11Kg. Já i Honzik jsme do koce týdne svedli ještě několik soubojů s kapry od 70 do 83cm a vyřízlo se několik dalších. Ryby s pomocí proudu byli opravdu moc rychlé a bylo celkem složité je zastavovat. Několik let jsem používal sestavy výhradně s odhozovou pletenkou, ale na kapra v proudu jak jsem zjistil je nejlepší jen silon bez pletenky. Jeho pružnost v této situaci byla k nezaplacení a příště již nebudu váhat tuto sestavu používat. Liborova trhačka je další z fíglů který nás obohatil o zkušenost jak lze kapra přimět k záběru. Za nejkrásnější rybu této výpravy bych zvolil mou parmičku 63cm které zachutnal monsterkrab z té jsem měl opravdu velikou radost. Nakonec bych chtěl poděkovat Honzovi za dobrý tip na místo a našim přítelkyním které si s komáry užily opravdu muka.